Eens per jaar strijkt de koningsklasse van de autosport, de Formule 1, neer in Japan. Dit gebeurde voor het eerst in de jaren 70. Sindsdien zijn er tientallen Grands Prix verreden in ‘het land van de rijzende zon’. Het is dan ook geen verrassing dat in Japan F1-geschiedenis is geschreven. Van de legendarische botsing(en) tussen aartsrivalen Ayrton Senna en Alain Prost in 1989 en 1990 tot de memorabele overwinning van Raikkonen in 2005 en het wereldkampioen worden van onze eigen Max Verstappen op 9 oktober 2022 op het Suzuka circuit. Tevens kende de Formule 1 ook haar dieptepunten in Japan: Jules Bianchi crashte hier zwaar in 2014, waarna hij in een coma terecht kwam en helaas niet meer wakker werd. Kortom, Japan heeft een bewogen F1-geschiedenis en is niet meer uit de Formule 1-kalender weg te denken.
Wat wil je weten?
- Geschiedenis van F1 in Japan
- F1 Suzuka Circuit
- Japanse F1-teams
- Japanse Formule 1-coureurs
- F1 tickets voor Japan
- FAQ over F1
Geschiedenis van F1 in Japan
Maar waar begon het allemaal? In 1976 werd de eerste officiële GP van Japan gereden. Niet op het legendarische circuit van Suzuka, waar men tegenwoordig racet, maar op de Fuji International Speedway, een circuit in de schaduw van Mount Fuji niet ver van de hoofdstad Tokyo. De Grand Prix van 1976 werd gewonnen door de Amerikaan Mario Andretti, die voor de legendes James Hunt en Niki Lauda wist te eindigen.
Het jaar daarop wist James Hunt wél de winst te pakken op de Fuji International Speedway. Deze race werd echter overschaduwd door een vreselijk ongeluk waarbij twee toeschouwers overleden. Mede als gevolg van dit tragische ongeluk besloot de Formule 1 de jaren hierop niet meer terug te komen naar Japan.
Pas in 1987 zag Japan haar volgende F1-race. Deze keer niet op het Fuji-circuit, maar op de Suzuka International Racing Course. Sindsdien is elk jaar de Grand Prix van Japan hier gehouden, met uitzondering van 2007, 2008 en 2020.
De Grand Prix van Japan vindt vaak plaats aan het einde van het seizoen, waardoor de race vaak cruciaal is in de titelstrijd. Onder andere Damon Hill, Mika Häkkinen en Michael Schumacher wisten wereldkampioen te worden tijdens de GP van Japan.
Daarnaast vormt de Japanse Grand Prix vaak het strijdtoneel van rivaliteiten, waaronder die tussen Ayrton Senna en zijn aartsrivaal Alain Prost. Ook Mika Hakkinen en Michael Schumacher legden hier elkaar het vuur aan de schenen:
Vooralsnog lijkt de GP van Japan een main staple te zijn op de Formule 1-kalender – iets waar fanatieke fans maar al te blij mee zijn.
Het legendarische Suzuka-circuit (鈴鹿サーキット)
Denk je aan Formule 1 in Japan, dan denk je aan Suzuka. Suzuka is een circuit in de buurt van de stad Nagoya dat alom geliefd is onder Formule 1 fans én coureurs. Dit vanwege zijn unieke layout en vele inhaalmogelijkheden.
Het circuit werd in 1961 aangelegd. Toentertijd diende het nog als testcircuit voor autofabrikant Honda. Sinds 1987 wordt de GP van Japan hier elk jaar gereden, met uitzondering van 2007, 2008 en 2020.
Toevallig is de architect, Hans Hugenholtz, een Nederlander. Hugenholtz was ook directeur van het Circuit Zandvoort en architect van andere circuits, zoals de Hockenheimring, de Ontario Motor Speedway, Zolder (België) en het circuit van Jamara.
Feitjes over het Suzuka F1-circuit:
- Het circuit is 5807 meter (5,8 kilometer) lang;
- Suzuka heeft maar liefst 17 bochten;
- De snelste ronde staat op naam van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die de 5,8 km binnen 1 minuut, 30 seconden en 983 milliseconden wist af te leggen;
- Moderne F1-auto’s kunnen een snelheid van meer dan 310 kilometer per uur halen op het rechte stuk.
Rijd een rondje mee op het circuit van Suzuka!
Japanse F1-teams: Honda, Toyota en Super Aguri
Japanse teams doen al decennialang mee in de Formule 1. De meest bekende hiervan zijn Honda, Super Aguri en Toyota. In 1974, 1975 en 1976 deed overigens een klein, onbekend Japans team, Maki genaamd, ook mee aan het F1-kampioenschap.
Het succes van de Japanse F1-teams was slechts beperkt. Honda bijvoorbeeld, deed mee in de Formule 1 van 1964 tot 1968 en van 2006 en 2008. In deze in totaal acht jaar wist het team slechts drie keer de overwinning te behalen.
Hetzelfde geldt voor Toyota, wat in 2002 in de Formule 1 stapte. In totaal investeerde de Japanse autofabrikant maar liefst 1 miljard euro in haar Formule 1-team, maar het wist geen enkele keer een race te winnen. Als gevolg van de teleurstellende resultaten trok Toyota in 2009 de stekker uit haar Formule 1-project. Super Aguri (2006 tot 2008) ging het niet veel beter af: ook zij wisten geen enkele keer te winnen.
Momenteel zijn er geen Japanse Formule 1-teams. Wél is het Japanse Honda een van de slechts vier motorleveranciers binnen de F1. Momenteel liggen de Honda-krachtbronnen in de auto’s van Red Bull Racing en Alpha Tauri, maar na 2021 stopt Honda helemaal binnen de Formule 1. Een ander Japans automerk dat betrokken is bij de koningsklasse is Nissan, door middel van haar luxedivisie Infiniti. Infiniti is sponsor van de Renault-renstal en was in het verleden sponsor van Red Bull Racing.
Japanse Formule 1-coureurs
Door de jaren heen zijn er verschillende Japanse coureurs actief geweest binnen de Formule 1. Geen enkele van de in totaal 21 Japanse coureurs wist ooit een race te winnen, maar drie van hen behaalde wel een podiumplek. Aguri Suzuki finishte derde tijdens de GP van Japan in 1990, Takuma Sato behaalde een indrukwekkende podiumplek tijdens de USGP van 2004 en Kamui Kobayashi wist tijdens zijn thuisrace in 2012 op het podium te eindigen. Vanaf het seizoen 2021 rijdt de talentvolle Yuki Tsunoda in de Formule 1 – voor de Alpha Tauri renstal.
Tickets kopen voor GP van Japan?
Een Formule 1 race bezoeken is gigantisch gave ervaring. Helemaal op een gaaf circuit als Suzuka. Wil je tickets kopen voor de GP van Japan? Deze kun je het beste kopen bij een betrouwbare (re)seller, zoals Tickettravel of natuurlijk de Formule 1 zelf. Schrik niet: Formule 1-tickets zijn niet goedkoop, helemaal niet als je een kant-en-klare reis erbij wilt. Voor een losse ticket beginnen de prijzen bij €105, voor een all-inclusive reis betaal je al snel tegen de €2000,- per persoon.
Naast de Grand Prix vond er in Japan ook een ander gigantisch sportevent plaats namelijk de Olympische Spelen in 2021
FAQ over de Formule 1 van Japan
De afgelopen tien jaar is elke Grand Prix van Japan gereden op het circuit van Suzuka. In het verleden is er ook een aantal keer geracet op de Fuji International Speedway, maar Suzuka heeft de voorkeur vanwege de verbeterde veiligheid, leukere layout en betere bereikbaarheid.
De volgende GP van Japan staat gepland voor 10 oktober 2021. Let op: deze datum kan nog aangepast worden.
Bij de GP van Japan is er vooralsnog géén Max Verstappen-tribune zoals we die tijdens de GP van België en Oostenrijk zagen. Wel was er de afgelopen jaren een Red Bull Racing-tribune, waar veel van de Japanse Max Verstappen- en Red Bull-fans zaten.
De populariteit van de Formule 1 in Japan is door de decennia heen flink veranderd. In de gouden jaren van Ayrton Senna, die in een McLaren met Honda-krachtbron reed, was Formule 1 razend populair. Sindsdien is de populariteit echter flink afgenomen. Echt succesvolle Japanse teams of coureurs waren er namelijk niet. Sinds een paar jaar is de Formule 1 weer een stuk populairder in het land. Dit is te danken aan het succes van de Honda-partnerschap met Red Bull Racing en de Nederlandse Red Bull-coureur Max Verstappen. Vergis je overigens niet over het fanatisme van Japanse F1-fans. Koop je tickets voor de GP van Japan, bereid je dan voor op Japanse fans die he-le-maal uit hun plaat gaan. Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen!
Dat hangt af van het aanschafmoment en het gekozen arrangement. Losse tickets beginnen vanaf €105, all-inclusive GP van Japan-tickets kunnen duizenden euro’s kosten.