De Japanse popcultuur, met elementen zoals anime en manga, geniet tegenwoordig niet alleen binnen Japan, maar ook internationaal enorme populariteit. In dit artikel richten we ons op de unieke Japanse popcultuur, die zich heeft ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van Japan fans.
Een Belangrijk Onderdeel van de Japanse Cultuur
Japan heeft een enorm rijke cultuur met een traditie waar Japanners terecht trots op zijn. Wereldwijd wordt deze cultuur, met veel schoonheid en toeweiding, zeer gewaardeerd. Denk maar eens aan de kimono, kaligrafie, ikebana, de theeceremonie, kabuki-theater en traditionele Japanse vechtsporten zoals Karate of Judo.
Met al deze dingen heeft Japan al veel harten weten te veroveren, en toeristen naar het land van de rijzende zon getrokken. De Japanse washoku (traditionele japanse keuken), werd in 2013 door UNESCO op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed geplaatst, en heeft wereldwijd een zekere opleving doorgemaakt waardoor de populariteit explosief steeg.
Maar de afgelopen jaren heeft niet alleen de traditionele cultuur van Japan, maar juist de modernere popcultuur veel meer aandacht gekregen. Want eerlijk is eerlijk: de Japanse popcultuur kent zijn gelijke niet. Meer mensen zullen van Pokemon gehoord hebben dan van de Kimono, Ikebana of de Thee cermonie.
Wat is Japanse Popcultuur?
Popcultuur verwijst eigenlijk naar verschillende culturele elementen die betrekking hebben op een groot gedeelte van de bevolking, oftewel de “hedendaagse massacultuur”.
Dit omvat bijvoorbeeld manga, anime, pokemon kaarten, videogames, films, popmuziek en bepaalde televisieprogramma’s. Deze zijn wereldwijd te vinden in een enorme hoeveelheid aan werken (al dan niet vertaald). In veel landen worden speciale evenementen georganiseerd die de aantrekkingskracht van de Japanse popcultuur benadrukken.
Dit soort evenementen trekken continu nieuwe fans aan, die daardoor ook meer en meer interesse tonen in de Japanse taal en cultuur. Japanse popcultuur fans zijn overal ter wereld te vinden, zo ook hier in Nederalnd en Belgie.
J-Pop: De Klanken van Japan
J-Pop, of Japanse popmuziek, is zo een uniek onderdeel van deze popcultuur. Het is een unieke stijl aan muziek, met combinaties van verschillende muziek genres. J-Pop-artiesten zoals Hikaru Utada en Arashi zijn wereldwijd bekend. Concerten en muziekfestivals trekken daardoor vele duizenden bezoekers en dragen bij aan de verspreiding van de Japanse cultuur, en daarmee ook de populariteit van Japan als vakantieland.

Otaku: Meer dan Anime en Manga
Veel mensen denken bij Otaku direct aan Manga of Anime.
Maar deze term wordt eigenlijk gebruikt om mensen te beschrijven die enorm gepassioneerd zijn door iets, en niet alleen voor Manga of Anime.
Deze Otaku subcultuur heeft meerdere unieke gemeenschappen gecreëerd, waar fans samenkomen om hun liefde voor hun favoriete objecten, series en personages te delen. Conventies en meet-ups voor deze groepen zijn enorm populair en bieden een omgeving waar fans hun creativiteit uiten, maar ook om hun verzameling uit te ebreiden.
Als je ’s avonds rond 6 uur in Akihabara rondloopt zie je soms mannen in pak, kaarten uitwisselen van hun vrouwelijke idolen.

Kawaii:
Kawaii betekent “schattig” in het Japans. Het is voornamelijk een vrouwelijk fenomeen in de Japanse popcultuur, maar mannen laten zich er ook niet onberoerd door. Het omvat meer dan alleen mode en design, want het doortrekt verschillende lagen in de samenleving.
Deze kawaii-cultuur heeft ook buiten de grenzen enorme invloed uitgeoefend, met merken en producten die hierdoor zijn geïnspireerd.
Hierboven zie je bijvoorbeeld jonge dames die bezoekers uitnodigen voor hun Maid cafe‘s. Ze zijn gekleed in ‘kawaii’ styl.
Weet je dat Nijntje ook enorm populair is in Japan? (Alleen noemen ze Nijntje: Miffy)
T-shirts en andere accessories met Disney karakters worden door veel volwassenen gedragen. Vaak zie je aan sleutelhangers wat voor soort Otaku ze zijn. Moet je maar eens op letten wanneer je in Japan bent.

Pokemon
Japan is waarschijnlijk dé wereldleider op gebied van videogames. Iconische game bedrijven zoals Nintendo, Sony en Capcom zijn hier te vinden. Spellen zoals Super Mario, Final Fantasy en Pokémon hebben met miljoenen en miljoenen kinderen (en volwassenen) de wereldwijde game-industrie beinvloed. Game evenementen over de hele wereld trekken miljoenen bezoekers, waardoor een nieuwe stroom van toerisen het land aandoet.
Pokémon is een ander voorbeeld van Japanse popcultuur. Wat begon als een simpel videospel in de jaren ’90, breidde zich al snel uit tot een enorm populaire en succesvolle franchise met anime, films, merchandise en Pokémon kaarten. Vergis je niet. De kaarten zijn niet alleen maar een spel, maar tegenwoordig ook verzamelobjecten die soms duizenden euro’s waard zijn.
Het verzamelen van Pokémon kaarten heeft een flinke groei doorgemaakt in de afgelopen jaren. Sommige zeldzame kaarten worden voor duizenden euro’s verkocht. Het resultaat? Een bloeiende markt voor verzamelaars én investeerders. Ja, want sommige zijn gewoon zo zeldzaam en duur, dat zelfs bekende personen een eigen verzameling hebben.. als investering.

Als laatst
De Japanse popcultuur is samen met hun traditionele cultuur een belangrijke bron van interesse wereldwijd. Veel toerisen die Japan bezoeken komen met een interesse in 1 van deze gebieden. Waarom wil jij Japan bezoeken?
