De maglev-trein in Japan is een van de meest geavanceerde hogesnelheidstreinen ter wereld. De afkorting maglev staat voor Magnetic Levitation, wat betekent dat de trein zweeft boven de rails dankzij magnetische krachten, in plaats van te rijden op wielen. Deze technologie maakt het mogelijk om snelheden te bereiken van meer dan 500 km/u, waardoor de maglev-trein de snelste commerciële trein ter wereld is. Het maglev-project in Japan begon in de jaren ’60 en werd geopend voor het publiek in 2005. De maglev-trein zal in de toekomst worden gebruikt als een snelle, efficiënte en milieuvriendelijke manier van transport in Japan.
De Japanse Maglev trein
De maglev-trein in Japan, ook wel bekend als de Chuo Shinkansen-lijn, rijdt momenteel alleen op een testtraject tussen de steden Uenohara en Fuefuki in de prefectuur Yamanashi, ongeveer 80 kilometer ten westen van Tokyo. Het testtraject is ongeveer 42,8 kilometer lang en is ontworpen om de technologie van de maglev-trein te testen en te verbeteren. De trein is momenteel niet beschikbaar voor commerciële passagiersreizen. Er zijn echter plannen om de maglev-trein in de toekomst te gebruiken voor het vervoer van passagiers tussen Tokio en Osaka, met een geschatte reistijd van slechts 67 minuten in plaats van de huidige 2,5 uur met de Shinkansen-trein. Deze route is gepland om te openen in 2037.
De trein maakt gebruik van een nieuw systeem namelijk het L-zero propulsion system dat ervoor zorgt dat de trein eerst snel accelereert naar 160 kilometer per uur. Kort daarna wordt het maglev systeem geactiveerd waardoor de trein gaat zweven en door accelereert naar 500 kilometer per uur.
JR Tokai is trots op hun nieuwe trein die de huidige recordhouder de Hayabusa Shinkansen verslaat, deze trein haalde al een snelheid van 320 km per uur. De maglev treinen worden waarschijnlijk de standaard voor de toekomst omdat ze velen malen milieu vriendelijker zijn en veel hogere snelheden kunnen bereiken doordat er bijna geen wrijving ontstaat dankzij het zweven. Wij kunnen niet wachten om in de nieuwe maglev plaats te kunnen nemen en letterlijk naar onze bestemming te zweven. Ondanks dat we reizen met de shinkansen ook altijd erg waarderen.
Leuke weetjes over de Maglev
- De maglev-trein zweeft boven de rails dankzij magnetische krachten, waardoor het geen contact maakt met de rails. Dit zorgt voor een supergladde rit en minimaliseert slijtage aan de trein en de rails.
- De maglev-trein heeft geen wielen en remt af door het magnetisch veld te verzwakken, waardoor de trein langzamer gaat. Dit betekent dat de trein soepeler kan afremmen dan conventionele treinen, waardoor de rit veel comfortabeler is.
- De maglev-trein in Japan kan snelheden bereiken van meer dan 500 km/u, waardoor het de snelste commerciële trein ter wereld is. Dit maakt de maglev-trein een aantrekkelijke optie voor mensen die snel en efficiënt willen reizen.
- De maglev-trein gebruikt geen brandstof, omdat het door magnetische krachten wordt aangedreven. Dit maakt de trein een van de milieuvriendelijkste treinen ter wereld.
- Het maglev-project in Japan begon in de jaren ’60 en werd geopend voor het publiek in 2005. Het project heeft de Japanse overheid ongeveer 90 miljard dollar gekost en zal in de toekomst worden gebruikt als een snelle, efficiënte en milieuvriendelijke manier van transport in Japan.